Så får du din restaurang att synas – utan att köpa fler annonser
Att annonsera är enkelt. Du klickar på ”marknadsför inlägg” på Instagram, väljer en budget och trycker publicera. Sedan då?
Du kanske får några likes, ett par klick, en bokning eller två. Men nästa vecka måste du göra om det. Och veckan efter. Och efter det.
Annonser är ett verktyg – inte en strategi.
För att verkligen bygga en restaurang som folk hittar, minns och vill besöka igen behöver du något mer: synlighet med personlighet.
Nackdelen med att bara annonsera
Annonser kan vara effektiva för att lyfta en kampanj, fylla en tisdagskväll eller visa upp en ny meny. Men problemet är detta:
Annonser köper tillfällig uppmärksamhet. Innehåll bygger relationer.
Du vill inte bara ha en gäst. Du vill ha en gäst som kommer tillbaka, som tipsar vänner och som minns hur det kändes att sitta vid just ert bord.
Det är svårt att känna något för en sponsrad bild i flödet. Men det är lätt att bli förtjust i en restaurang som visar sin personlighet.
Hur ofta då?
Bättre att posta 3 gånger i veckan i 3 månader än 10 gånger en vecka och sen inget på en månad.
Det handlar inte om frekvens för algoritmens skull. Det handlar om förtroende, igenkänning och tillfällen att bli vald.
Innehåll som funkar för restauranger
Bra innehåll för restauranger behöver inte vara perfekt. Det behöver vara:
- Ärligt: visa riktiga råvaror, riktiga kockar, riktiga stunder
- Levande: rörelse, ljud, doft, tempo
- Lättsamt: humor, glimt i ögat, spontant
”Bakom kulisserna” är alltid mer intressant än ”helt perfekt upplagt”.
Vill du ha hjälp att komma igång?
Det är därför Craitive Table finns. Vi hjälper dig med en konkret plan, bilder och manus för fyra veckor framåt. Ingen stress, inga gissningar.
Bara innehåll som funkar för din restaurang.